Friday, March 9, 2012

TEKNIK-TEKNIK DALAM CETAKAN

Terdapat pelbagai teknik yang digunakan di dalam proses menghasilkan cetakan. Antaranya adalah seperti berikut:

• Aquantint
- Teknik ini merupakan teknik yang mampu untuk menghasilkan sesuatu yang berkaitan dengan nada dan bunyi tanpa adanya had secara pemeringkatan untuk mengubah semula warna dakwat yang basah dan rata dalam bahagian yang luas atau lukisan cat air yang melalui goresan mikroskopik yang amat baik. Ia juga akan membuat lubang terhadap imej pada permukaan yang utama. Kebiasaannya, ia diperbuat daripada zink dan tembaga yang baik. Majoriti artis Goya di Sepanyol (1748-1828) melakukan kerja yang berkaitan dengan grafik dengan menggunakan teknik ini.

• Blind
- Teknik “blind” ini merupakan teknik cetakan yang menggunakan sambungan yang tidak rata untuk menghasilkan jalianan timbul yang lembut atau tidak ketara pada imej putih pada putih; ditekankan pada bahagian imej timbul pada kertas yang tidak berkaitan. Teknik ini biasanya banyak digunakan dalam cetakan di Jepun.

• Collagraph / Kolagraf
-Teknik ini pula merupakan teknik yang menolak kedalam daripada blok yang
tahan pada setiap hasil kerja atau ciptaan yang direka seperti kolaj,menghasilkan
cetakan timbul.

• Drypoint
- Teknik cetakan ukiran benam dalam bentuk yang keras, permukaan besi/keluli yang telah diukir dalam bentuk garisan, menghasilkan getaran yang menjad ikan ciri atau sifat lembut dan garisan yang seperti baldu dalam cetakan terakhir.

• Engraving
- Teknik ini merupakan teknik yang diperbuat daripada kepingan bidang logam yang telah diukir atau digoreskan dalam bentuk garisan mengikut kehendak pengkaryanya. Garisan yang telah diukir hendaklah dicetak dengan tekanan yang berat

• Etching (Goresan)
- Teknik cetakan ini merupakan teknik yang menggunakan kaedah goresan pada permukaan kepingan bidang logam. Pada peringkat permulaan, permukaan logam hendaklah disepuhkan dengan sejenis asid yang tahan karat untuk logam. Kemudian, mulakan dengan melakukan kerja-kerja goresan untuk menghasilkan imej ukiran benam atas permukaannya. Permukaan logam yang terdedah dengan kesan ukiran akan dimakan sedikit demi sedikit apabila ia direndamkan ke dalam asid. Hasilnya akan membentuk garisan apabila ditekankan pada sekeping kertas selepas kepingan logam tadi dibancuhkan dengan dakwat untuk proses cetakan. Teknik ini diketahui telah diperkenalkan oleh Daniel Hopfer (1493-1536). Teknik ini juga adalah lebih baik berbanding teknik engraving dan amat terkenal sebagai seni grafik semasa tahap awal zaman Rembrandt dan zaman Herculas Segher kira-kira sejak abad ke-17. Hal ini mengingatkan kita pada hari ini bahawa teknik ini merupakan salah satu daripada teknik yang serba guna dan juga merupakan teknik yang menimbulkan kesan cetakan yang halus.

• Iris / Giclee
- Teknik reproduksi dengan menggunakan komputer di dalam setiap imej dan topologi adalah hasil daripada fail digital dan dicetak keluar menggunakan mesin cetak “ink jet” yang istimewa, menggunakan dakwat, cat akrilik dan cat minyak. Giclee jua merupakan salah satu daripada cetakan yang meawarkan ijazah tertinggi dalam ketepatan serta kekayaan warna yang telah tersedia untuk digunakan di dalam mana-mana teknik reproduksi komputer.


• Lithography (Litografi)
- Merupakan proses percetakan yang menggunakan cap batu atau logam. Teknik ini merupakan proses “planografik” di dala setiap cetakan yang menolak kedalam tekanan dari permukaan batu atau bahagian atas logam yang sensitif secara kimia. Seterusnya, bahan kimia ini akan membolehkan dakwat melekat hanya pada kawasan yang dicipta, dan menolaknya dari kawasan imej yang tidak dikehendaki. Litografi telah dicipta sekitar tahun 1798 di Solnhofen, Jerman oleh Alois Senefelder. Sejarah awal berkenaan dengan teknik Litografi ini adalah didominasi oleh artis dari Perancis yang terkenal seperti Daumier dan Delacroix, dan kemudiannya dismbung oleh Degas, Toulouse – Lautree, Picasso, Braque dan Miro.

• Mezzotint (Mezotin)
- “Mezzo” bermaksud setengah dan tint = tinta yang bermaksud irama. Berbanding dengan cara menggunakan teknik “engraving”, teknik ini menggunakan tembaga atau permukaan keluli yang rata, untuk menghasilkan ilustrasi dalam ukiran timbul dengan adanya kesan teknik cahaya dan bayang- bayang. Bahagian utama dalam permukaan objek yang rata adalah dijadikan kasar dengan menggunakan alat yang disebut sebagai jumpelang “rocker” semasa proses mendakwat, ia akan dicetak dengan dakwat yang terang. Bahagian yang sepatutnya adalah putih atau kelabu di dalam cetakan adalah digosok ke bawah. Kebiasaannya, teknik ini digunakan semasa abad ke-18 dan abad ke-19 untuk meghasilkan potrait dan lukisan yang lain, tetapi menjadi kuno ataupun telah dilupakan setelah wujudnya teknik “photoengraving.”

• Monotype (Monotaip)
- Merupakan antar teknik yang diperbuat daripada lukisan yang dihasilkan pada kepingan logam atau gelas dan pindahkan lukisan yang masih basah tadi kepada kepingan kertas dengan menggunakan tangan atau teknik menekan etching. Jika masih terdapat baki yang mencukupi tertinggal pada atas permukaan logam tadi, cetakan tambahan masih lagi boleh dibuat. Walau bagaimanapun, cetakan semula ini akan menjadi lebih kuat dan teguh daripada imej sebenar. Cetakan monotaip bukanlah proses menghasilkan replika berganda sejak setiap cetakan.

• Offset Lithography
- Merupakan teknik photomekanikal yang istimewa kerana setiap imej yang dicetak akan dipindahkan kepada permukaan logam yang negatif dan dicetak pada atas kertas. Teknik ini sangat berkesan digunkan pada cetakan yang berwarna.

No comments:

Post a Comment